Hoe voorkom ik dat emotionele pijn mijn eetgedrag negatief beïnvloedt?

De bron van je emotionele pijn.

Vandaag niet kunnen genieten vanwege iets dat in het verleden is gebeurd is meestal de aanleiding voor psychische problemen. De sombere gedachten, depressies en verslavingsgedrag vinden hun oorzaak in het verleden.

Je hebt iets meegemaakt in het verleden, je hebt iets gedaan in het verleden, je hebt in het verleden iets ervaren (bewust of onbewust) dat jouw herinneringen geeft wanneer je iets in het heden ervaart dat je koppelt aan die gebeurtenis uit het verleden.
• Ben je als kind in het verleden vaak afgewezen door volwassenen of leeftijdsgenootjes? Grote kans dat je in het heden jezelf minderwaardig voelt.
• Omdat je ooit een presentatie hebt gegeven waarbij je niet de waardering kreeg die je hoopte te krijgen, denk je nu dat je het niet kunt.
• Ben je iets belangrijks en dierbaars kwijtgeraakt uit het verleden? Denk je waarschijnlijk nu dat je het geluk niet meer kunt vinden.
• Heb je in het verleden iets gedaan waar je spijt van hebt? Dan denk je nu waarschijnlijk nog steeds dat een slecht mens bent.
• Ben je vroeger door iemand gekwetst?

Grote kans dat je nu de volledige schuld bij de ander legt en nog je nog boosheid voelt. Je hebt in het heden moeite om anderen te vertrouwen. Daardoor denk je dat je nu niet meer volledig kunt genieten in het leven.
Je brein is een genie als het gaat om koppelen van gedachten en gevoelens tussen gebeurtenissen uit het verleden en nu.
Logisch het wil je helpen in het voelen van veiligheid. Je lichaam wil overleven en zal jou er steeds aan herinneren wat jij als onveilig hebt ervaren en wat niet. Je brein slaat nu eenmaal eerdere gedachten en gevoelens op die jij hebt waargenomen uit het verleden.

Wat moeilijk te begrijpen en te geloven is, is dat wanneer je je aan het verleden vasthoudt, je jezelf pijn blijft doen en daarmee jezelf tekort doet. Ook de mensen om je heen doe je onbewust en onbedoeld tekort. Zij pakken ook energie van jou mee en kunnen veel meer samen met jou genieten wanneer je bereid bent te vergeven en het verleden los te laten. Wat gebeurd is gebeurd, het was toen en nu is nu. Je kunt het verleden nu niet meer veranderen. Waar je wel invloed op hebt is alles wat er nu gebeurt in je leven. Nu is het enige moment waarop je nieuwe ervaringen kunt opdoen en nieuwe gevoelens en gedachten kunt waarnemen. Wat je nu ervaart, voelt en denkt heeft invloed op morgen.

Als je blijft hangen in het verleden, ervaar je de herinneringen en blijven je emoties bij het oude. Je bent dan niet in staat om ervaringen uit het nu daadwerkelijk te voelen. Je geeft deze huidige ervaringen niet de kans, je geeft ze niet de ruimte om nieuwe gevoelens en gedachten bij waar te nemen. Je blokkeert het nu, je blokkeert de energiestroom van het leven dat je nu leidt. Energie die geblokkeerd word gaat zich vastzetten. Energie die niet mag stromen, die vastgehouden word zorgt voor spanningen in je lijf. Wanneer je spanningen in je lijf vasthoudt, houdt je ook spanning vast in je brein. Je hoofd loopt vol. Je blijft zo in die vicieuze cirkel rondgaan waardoor je je gespannen blijft voelen.

Meditatie, rust, volledige overgave aan dat wat er nu is, brengt ontspanning.
Niets anders doen dan zijn, ademhalen vanuit je buik, langzaam en diep is het enige middel dat je lichaam en je brein naar ontspanning kan leiden. Vanuit die ontspanning ben je in staat dat wat je ervaart toe te laten en vervolgens weer los te laten.

Daarbij helpen de volgende zinnen:
Ik sta toe de pijn te voelen uit het verleden.
Ik vergeef het leven voor die pijn.
Het is geweest, het is voorbij.
Ik ben nu veilig, ik leef nu.
Ik laat los wat is geweest.
Ik sta open voor de energie van nu.
Ik kan nu mijn leven maken zoals ik het wil leven.

Liefde is het antwoord bij iedere vorm van herstel. Vergeving is de poort naar liefde.

Vergeving lost wraakgevoelens op. Het drijft de donkere wolken weg die om de persoon hangen die jij verwijten maakt. Het kan echt lastig zijn om te kunnen vergeven, het kinddeel in jou heeft zoveel wraakgevoelens dat het eerst nog ruimte moet krijgen om haar wrok te uiten.

Wat zou die persoon moeten doen om jouw vergeving te verdienen?
Wat moet er gebeuren voordat je bereid bent deze persoon te vergeven? Zie het voor je hoe je die persoon toespreekt en behandelt. Geef de energie die daarbij vrij komt de ruimte om te stromen.
Schreeuw het uit, of sla tegen een kussen.
Ren rond, stamp op de grond, schrijf een brief die je aan deze persoon richt en verbrand hem vervolgens in een vuur.
Begraaf de as. Neem bewust afscheid van je verwijten.
Zeg hardop tegen jezelf:
Ik vergeef, ik laat los, ik heb mezelf en het leven lief.

Visualisatie oefening
Beeld je nu in dat je in een bloemenveld zit te midden van prachtige natuur. Zie alle mensen voor je die rennen door het hoge gras tussen de bloemen. De zon schijnt op al die mensen die jij wilt vergeven, of misschien is het maar 1 persoon die jij iets wilt vergeven die daar in het bloemenveld rent. Zie hoe ze gelukkig zijn, stralen en lachen in het leven, plezier hebben. Ze huppelen, springen en dansen in het zonlicht. Vervolgens rennen ze weg, het bos in. Het veld is leeg. Nu sta jij op, je rent, danst, huppelt in het zonlicht, je straalt en voelt je gelukkig. Je pakt je ruimte om te genieten van het leven. Misschien gebeurt het dat er meer mensen mee gaan dansen om te heen en ren je samen door het bloemenveld. Voel hoe je leven is vervuld met geluk. Het is er in overvloed, ook voor jou.
Leef je leven vanuit het nu, vanuit dat wat er nu is. Richt je aandacht op dat wat er nu gebeurt in je leven. Maak het leven zo dat het klopt voor jou. Jij hebt invloed op het nu. Het verleden kan niet meer veranderd worden. Het heeft geen zin om je aandacht bij het oude te houden. Daarmee kom je niet verder. Het weerhoudt je ervan te kunnen genieten van dat wat het leven jou nog allemaal te bieden heeft.

Leef je eigen waarden en ontvang eigenwaarde.
Wat je uitzendt, krijg je terug.

Emotioneel voor jezelf zorgen brengt indirect ook zelfzorg voor je hele lichaam. Geest en lichaam zijn met elkaar verbonden. Door middel van zelfzorg creëer je rust in je hele systeem. Gezonde voeding waar je lichaam wat aan heeft, brengt een positieve energie in je lichaam waardoor je een positieve kijk op de wereld krijgt. Zorg iedere dag bewust voor jezelf door je lijf te voeden met volwaarde voeding. Maak contact met je lichaam. Doe dit een aantal keren per dag en voel waar je lijf behoefte aan heeft. Heb je daadwerkelijk behoefte aan eten? Of heb je meer behoefte aan ontspanning of zoek je iets om voldoening uit te halen? Kies voor beweging of rust bewust. Jezelf bewust voeden, bewegen en rust gunnen zijn 3 belangrijke pijlers voor gezonde en positieve energie. Je emoties erkennen, ze toestaan, ze doorvoelen maakt dat ze weer af kunnen vloeien en er weer ruimte komt voor nieuwe gevoelens. Wees niet bang voor die boosheid en het verdriet, ze zijn er niet voor niets. Laat ze komen en laat ze weer gaan. Wees je lijf dankbaar voor alles wat je voelt.

Dankbaarheid is de weg naar herstel!

Wil je graag meer begeleiding in het omgaan met emoties en je eetgedrag? Dan is de masterclass “liefde in je lijf, liefde in je leven” eten zonder schuldgevoel een waardevolle aanvulling op deze oefeningen. Neem een kijkje op de site voor meer informatie of neem vrijblijvend contact met mij op als ik iets voor je kan betekenen.

Liefs,
Ursula Beekman
Coach liefde in lijf en leven
UB Coaching & Training

Hoe voorkom ik dat emotionele pijn mijn eetgedrag negatief beïnvloedt?