Waarom het zo lastig is om patronen te doorbreken en 12 tips om dit wel te kunnen

Onderstaande blog geldt niet alleen voor veranderingen in eetgedrag, maar voor talloze andere vormen van gedragsverandering.

Welke rol hebben patronen in het leven? Hoe komt het dat wij mensen zo snel in patronen belanden? Hoe ontstaat een patroon en welke behoefte ligt daarachter? Patronen ontstaan als iets veel wordt herhaald. Dat iets is iets dat kennelijk zodanig belangrijk is dat het herhaald wil worden. Datgene wat herhaald wil worden, heeft iets opgeleverd. Meestal is dat wat het oplevert, dienend en functioneel. Het zorgt voor structuur en voorspelbaarheid. Duidelijkheid maakt dat we ons minder zorgen hoeven maken, minder stress ervaren. Onduidelijkheid zorgt namelijk voor onzekerheid en onzekerheid maakt stressgevoelens aan. Stressgevoelens zijn een bodem voor angsten. Stresshormonen wakkeren onze overlevingsdrang aan. Het zorgt ervoor dat we bevriezen, in staat zijn om te vluchten of om te kunnen vechten. Logisch dat we liever in oude patronen blijven hangen dan onszelf bloot te stellen aan gevaar/stress. Ook al zijn die patronen eigenlijk niet de meest gezonde patronen die we onszelf kunnen bieden. De reden waarom veel mensen het moeilijk vinden om gedrag te veranderen, is de angst die ze voelen om bereid te zijn om oude patronen los te laten. Want loslaten van iets dat je altijd houvast heeft gegeven, ook al was het maar een schijnveiligheid, levert onzekerheden op. Het kunnen dragen van onzekerheden is lastig, je komt spanning tegen, angsten, vragen….en nu dan? De spanning die je ervaart wanneer je tegen je oude patronen in gaat, voelt zo oncomfortabel dat je liever nog weer terug gaat naar het oude vertrouwde. En zo blijf je in je eigen cirkeltje van gedrag rondcirkelen, en kom je er niet uit. Als je doet wat je altijd deed, houd je wat je altijd had. Wat ook kan gebeuren is dat je eerst doorschiet naar het andere uiterste. Je wilt gelijk teveel, de druk naar het meteen goed willen doen maakt dat je doorschiet. De ervaring die je daar opdoet brengt niet dat wat eigenlijk wilde, dus kies je maar weer voor het oude. Je vergeet dan dat je vanuit uitersten denkt. Er is ook altijd nog een midden. Ook ik heb ervaren hoe het is om extreem ongezond eetgedrag te hebben, tot extreem gezond. Nu ben ik in het midden beland en is mijn voedingspatroon een mooie mix van gezond eten en tegelijkertijd ook kunnen en mogen genieten van lekker en minder gezond. En daar ligt de balans. Daar kom je wanneer je beide uitersten hebt gevoeld. Mijns inziens ligt de oplossing in het leren comfortabel te zijn met je onzeker voelen. Vlucht er niet voor weg, maar doorvoel ze. Gevoelens willen gevoeld worden, wegdrukken maakt ze alleen maar nog sterker. Durf je controle los te laten, nieuwsgierig te worden in hoe het zou zijn als je verlost bent van je oude, vastzittende patroon. Zie jezelf voor je, hoe zie je eruit, wat doe je, wat zeg je, hoe voel je je? Breng deze gedachten over naar nieuwsgierigheid. Verzand niet in angstgedachten, je weet het niet, die onwetendheid is oké. Onwetendheid biedt ruimte, nieuwe kansen, nieuwe mogelijkheden. Maak contact met je nieuwsgierigheid, met je verlangen. Belangrijk is dat je jezelf daarin toestaat om te mogen ontdekken, Vaak is het zo dat wanneer je iets wilt veranderen, je het direct goed wilt doen. Je wilt immers niet eerst door spanning, je wilt niet geconfronteerd worden met het niet kunnen. Het gevoel iets niet te kunnen roept gevoelens van falen op. Hieruit kunnen overtuigingen onstaan. Overtuigingen dat je iets niet goed kunt, je slecht bent in iets. Onbewust koppel je er je identiteit aan: Ik ben niet goed genoeg, ik ben een mislukkeling, Dit koppelen van je identiteit aan iets waarin je je vaardigheden oefent, maakt dat je zelfbeeld negatief wordt. Wanneer je een negatief zelfbeeld ontwikkelt, durf je niets meer te ondernemen, angst voor weer een mislukking. Hierdoor rem je je eigen ontwikkeling, beperk je jezelf in groei. En alles blijft bij het oude……Helemaal oké als je daar in vrede met jezelf mee kunt en wilt leven. Maar het kan ook echt anders! En dat zeg ik uit eigen ervaring en ik leer nog steeds!

Wat zijn dan nu de tips die ik je kan geven om te komen tot gedragsverandering?

Ik deel je graag mijn 12 tips die mij ook hebben geholpen om mijn eetstoornis uit liefde los te laten en te komen tot het normaliseren van mijn eetgedrag.

  1. accepteer de situatie waar je nu in zit
  2. zoek de verbinding die jouw ongewenste gedrag heeft met de behoefte die eronder ligt, het gedrag wat je niet meer wilt, was eerder wel functioneel en dienend, waar was het voor bedoeld?
  3. bedank de goede intentie die het had, vertel dat je het met liefde gaat loslaten, omdat je het nu niet meer nodig hebt
  4. maak contact met je verlangens
  5. focus je op daar waar je naar toe wilt, niet op waar je van weg wilt
  6. vertel vertrouwde mensen in je omgeving dat je bezig bent met je verandering, schakel eventueel hulp in van een goede coach
  7. visualiseer jezelf alsof je al in de situatie bent waar je zo graag zijn wilt met jezelf
  8. schrijf de voordelen op die het je oplevert als je leeft vanuit je verlangen
  9. houd rekening met dat het moeilijk is/wordt, maak een lijstje met ontspanningsactiviteiten die jou kunnen helpen om tot rust te komen
  10. houd rekening met dat je terugvalmomenten krijgt, leren gaat met vallen en opstaan
  11. gun jezelf tijd om te veranderen, iets dat je al heel lang doet heeft vaak dubbel zoveel tijd nodig om te veranderen
  12. bekritiseer jezelf niet, je doet wat je kunt, vele kleine stapjes maken grote passen en maken je sterker waardoor ervaringen beter verankeren

Succes!

Liefs,

Ursula

Waarom het zo lastig is om patronen te doorbreken en 12 tips om dit wel te kunnen